EFF334

CommentsOff by in Yleinen
29.3.2017

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on päättänyt perustaa Helsingin yläpuolelle lentokieltoalueen Kiinan presidentin vierailun ajaksi. Kielto ei tietenkään koske viranomaisliikennettä eikä kaupallista lentoliikennettä, jonka lähtö- tai määräpaikka on Helsinki-Vantaa. Virka-apu pyynnön Trafille on tehnyt Helsingin Poliisi. Helppoa ja kivutonta. Great.

Esa Korjula kirjoitti jo aiemmin kerrassaan ärsyttävästi yleistyvästä tavasta sulkea ilmatiloja ja kieltää kategorisesti yleisilmailuliikenne koska se saattaa helpottaa jonkun elämää jossain luolassa.

Lentokoneen käyttö terroristiseen toimintaan on melko harvinaista, toki onnistuessaan sietämättömän näyttävää. Viimeisimmät onnistuneet iskut tapahtuivat kuuluisana 9/11 päivänä Yhdysvalloissa. Tällöin kyseessä olivat kuitenkin suurehkot lentokoneet, joilla kaikilla oli mannertenvälinen tomintasäde.

En tiedä ensimmäistäkään tapausta, jossa valtionpäämiehiä olisi saatu hengiltä Cessnalla. Kuuluisuuksia on pikkukoneonnettomuuksissa menetetty, mutta menehtyneet ovat olleet koneessa sisällä.

Periaatteessa ymmärrän vähän poliisien huolen droneista. Suomessa on Trafin toimesta kuitenkin tietoisesti valittu RPAS laitteita koskeva linja joka on ainakin Euroopan liberaalein. Miksi se ei nyt kelpaa?

Viimeisimmät tuhoisat terrori-iskut Euroopassa on tehty kuorma-autoilla. Lentokieltoalue on RAPS toiminnan ehkäisemiseksi poskettoman laaja (myös korkeusssuunnassa), eikä missään suhteessa todelliseen riskiin. Ylisuuresta lentokieltoalueesta johtuen yritykset menettävät liikevaihtoa ja kansalaisten vapauksia rajoitetaan. Ihan vaan, koska poliisista sattui tuntumaan siltä. Muita perusteita ei ole näkynyt.

Olisi ehkä tehokkaampaa kieltää kuorma-autot keskustassa, mutta siitä olisi niin kovasti riesaa.