Kenen on ilma, kenen on meri?

CommentsOff by in Yleinen
1.6.2016

Lentokieltoalueet1.6.2016

Lennätämme lennokkia, ehkä lentelemme vähän helikopterillakin – siispä kiellämme kaikilta muilta ilmailun koko Itä-Suomessa viikoksi. Yhtälailla harrastajilta kuin ammattilaisilta.

Puolustusvoimien ”Utti” ja ”Kaakko” –harjoituksiin liittyvät massiiviset lentokieltoalueet kertovat karua kieltä siitä, miten valtiovalta osoittaa hallintoalamaisilleen kaapin paikan.

Ilmatila näyttää olevan Puolustusvoimille ja Trafille enää ainoa elementti leikkiä valtapeliä. Tuskinpa kukaan voisi hyväksyä Suomenlahden sulkemista laiva- ja veneliikenteeltä tai tieverkon käytön kieltämistä liikenteeseen.

Kuvioon kuuluu myös ylimielinen ennakoimattomuus. Tieto seuraavan päivän kieltoalueista julkaistiin päivästä riippuen illalla klo 16-20 välillä. Päätökset tehdään kaiketi saunan lauteilla naureskellen, kuinka kukaan ei pääse suunnittelemaan työlentoja, koululentoja, matkalentoja, purjelentoja, laskuvarjohyppyjä – yleensäkään yhtään mitään lentoa. Kieltoalueiden sisälle jäi useita vilkkaita lentokenttiä, joilla toiminta loppui kokonaan. Lentokieltoalueet oli esitetty myös viikonlopuksi – kenellekään ei varmaan ollut yllätys, ettei silloin ollutkaan toimintaa.

Miten kukaan voi nykymaailmassa olla näin piittaamaton muista? Tai pitävätkö Trafi ja PV kaikkea siviililentotoimintaa täysin arvottomana?

Oma asiansa on koko lentokieltoalueiden tarpeellisuus ja laajuus. Jos lennokkia lennätetään 2-3000 ft korkeudella, tyypillisesti 10-15 km etäisyydellä lennättäjästä, niin varmuuden vuoksi kielletään kategorisesti kaikki muu lentotoiminta kaikilla korkeuksilla 4000 ft saakka jopa 80 km päähän. Ja jopa silloin, kun lentotoimintaa ei ole jne.

Voisiko mitenkään ajatella, että valvomattomassa ilmatilassa VFR-olosuhteissa 30-70 kts kulkevat lennokit ovat varsin hyvin havaittavissa, aivan kuten kaikki muutkin lennokit, linnut ja muu liikenne. Helikoptereiden väistäminen on vielä helpompaa, niissähän on miehistö, joka omalta puoleltaan katselee ulos. Jännää muuten, että lennokit eivät koskaan törmää puolustusvoimien tai rajavartioston kalustoon, sillä niillähän lennetään muina miehinä kieltoalueilla.

Riittävä turvallisuustaso saavutetaan ilman kieltojakin; tiedotuksella, yhteistyöllä ja tavallisilla radioyhteyksillä.

Olisiko Puolustusvoimien syytä päivittää asennoitumistaan kansalaisten ja muun yhteiskunnan toimintaan? Ja olisiko Trafin syytä toimia muutenkin kuin kumileimasimena PV:n (tai Finavian) esittäessä jotakin päätöntä?