Malmin kentällä on yhä pöhinää

CommentsOff by in Yleinen
30.3.2014

Malmi_4

Kirjoitin allaolevan Hesariin, mutta Hesarihan ei julkaise lehden linjan vastaisia kirjoituksia.

Mimma Lehtovaara kirjoittaa HS Mielipide palstalla 25.3, että Malmin kenttä ei ole enää entisensä. Asia on toden totta juuri näin. Lehtovaara itse oli avainasemassa puheenjohtajana kun SLK Ry siirsi toimintansa Hankoon. On erikoista, että aktiivisesti omalla panoksellaan väriläiskät itse Malmilta pois vienyt harrastaja käyttää nyt omien kättensä töiden tuloksia perusteena siirto- ja sulkemispuheille.

On perustellumpaa tarkastella syitä kuin seurauksia. Malmin harrastajatoiminta elää ankeita aikoja, sillä kenttä operoivan Finavian fokuksessa ei ole kentän kehittäminen. Siihenheiullä ei riitä aika, kiinnostus eikä edes taito. Yleisilmailulentokentän business case on täysin erilainen kuin kansainvälisen lentoaseman. Finavia Oyj operoi 25 eri lentokenttää ja vain yksi on kannattava. Helsingin lähestymislennonjohto, sekä Malmin lähilennonjohto tekevät erinomaisen ammattimaista työtä, eikä lisääntyvälle liikenteelle ole estettä.

Malmin melua ei ole koskaan pystytty mittaamaan taustakohinan ja moottoritiemelun vuoksi. Nykyaikaiset lentokoneet ovat hiljaisia ja kalusto uudistuu koko ajan. Asutusta on myös junaratojen äärellä Junat ovat meluhaitoiltaan tuntuvasti yleisilmailukoneita haastavampia. Kaupunki ei voi olla hiljainen paikka.

Vaikka harrastajien määrät ovat pienentyneet, Malmilla ammattilentäminen ja ammattilentäjien koulutus ovat yhä voimissaan. Uusia lentokouluja ja kokonaan uutta liiketoimintaa on syntynyt. Lentotyöoperaattoreiden tukikohtana Malmi on erinomainen. Laskuvarjohyppyjen määrä Malmilla on kasvanut nollasta n. 5000 kolmessa vuodessa, huolimatta siitä, että siihen arkisin on käytännössä varattu kolmen tunnin aikaikkuna.

Hyssyttelyn ja jarruttelun sijaan olisi syytä käyttää energiaa kehittämiseen. Malmin operaatiot olisi syytä nopeasti siirtää asialliselle toimijalle jolla olisi aito insentiivi kehittämiseen. Maailmalla lentokentät historialla ja kunnon tarinoilla ovat turistikohteita ja nähtävyyksiä.

Jos Malmi muutettaisiin yksikiitoteiseksi, mahtuisi lentokentän alueelle toimiva yleisilmailukenttä sekä 20.000 asukasta. Vaatisi vain sen, että kinastelun sijaan alettaisiin tekemään.