Project EFHF

CommentsOff by in Yleinen
11.5.2016

Aviastarin projekti Malmi etenee hitaasti byrokratian viidakossa, mutta etenee kuitenkin. Aviastarin projektissa on edelleen kyse operoinnista ainoastaan siihen saakka kunnes kaupunki aidosti tarvitsee alueen fyysiseen rakentamiseen. Pekka Hentun sanoin: Kunnes kuokka maahan kolahtaa. Kun niin käy AS kerännee romunsa ja miettii uusia kuvioita.

Maanantaina asia nytkähti pikkuisen eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että kaupungintalolla on aito halu pitää alue älykkäässä käytössä, eikä nykyisen kenttäalueen haluta autioituvan ja rapistuvan valtavan rakennusprojektin alkamista odotellessa. Seuraavaksi keskustellaan vuokrasopimuksen yksityiskohdista.

Aktiivinen lentokausi on jo menossa, joten hoppuhan tässä tulee. Kuitenkin hankkimalla alkuvaiheen lennonvarmistus Finavialta Malmin operointiin voidaan päästä käsiksi nopeastikin. Finavia lähtisi mielellään, kunhan joku lunastaisi heidän antamansa kohtuulliset asiakaslupaukset. Aviastar on luvannut tehdä tämän.

Avainasemassa on mitä suurimmassa määrin Helsingin kaupunki. Oikeastaan ei voi kuin toivoa, että asia menee ripeästi. Kyse on aika yksinkertaisesta asiasta. On maa-alue, jolla ei ole käyttöä 31.12 jälkeen ja on organisaatio, joka jatkaisi sen käyttöä kunnes rakentaminen alkaa. Vaikeusastetta voi toki nostaa keinotekoisesti vaikka kuinka paljon, mutta periaatteessa asia on yksinkertainen. Siksi uskon, että maaliin päästään.

Joka tapauksessa tarkempi pläänääminen projektin tiimoilta on aloitettu ja jopa neuvottelut suurtapahtumien osalta kaudelle 2017 on käynnistetty. Luulen, että hyvällä tiellä ollaan.

Mikäli ei päästä, niin näyttää huonolta. Pahimmassa tapauksessa lentokautta Malmilla on jäljellä siviileille enää n. kuusi kuukautta.