Trafi – Egyptian Branch

CommentsOff by in Yleinen
20.5.2016

Niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa uutisoidaan laajasti EgyptAirin valitettavasta onnettomuudesta. Tässä vaiheessa syyt ja seuraukset ovat hämärän peitossa suurelta osalta ihmisiä.

Vaan yksi on muita vähän paremmin kärryillä. Trafin ilmailuylijohtaja lausuu Ylen uutisissa AAMUKAHDEKSALTA, että “Kun kone katoaa tutkasta, kyllä se usein tarkoittaa valitettavasti sitä, että kone on tuhoutunut”. Tämä ehkä on vielä selitettävissä. Ilmailu tunnetusti on erityisosaamista edellyttävä laji.

Mutta uutinen paranee: “Tutkimme lentokonetta, selvitämme lentoyhtiön taustoja ja lentoasemaakin tarvittaessa. Tätä työtä meillä parhaillaan tehdään, Henttu sanoo.”

Anteeksi mitä? Kyseessä on ranskalaisvalmisteinen ja egyptiläisen lentoyhtiön operoima Egyptiin rekisteröity lentokone. Lennnon operoineen lentoyhtiön toimintaa valvoo egyptiläinen ilmailuviranomainen. Kone lähti Pariisista ja suuntasi Kairoon ja katosi matkallaan Välimeren yllä. Kyydissä ei ole ensimmäistäkään suomalaista.

Jos Trafi käyttää resursseja onnettomuuden tutkimiseen, eikä vain tilanteen seuraamiseen, niin Trafi-ilmailun viranomaismaksujen suuruuden syyt alkavat löytyä. Kyseessä on nimittäin sen luokan resurssien väärinkäyttö, että harvoin näkee.

Joko Trafin ilmailuylijohtaja ei tiedä miten ilmailuonnettomuuksien tutkiminen tapahtuu, hän on ymmärtänyt virastonsa roolin väärin tai hän haluaa antaa julkisuuteen omasta ja virastonsa toiminnasta kuvan, joka ei ole aivan totuudenmukainen.

ICAO Annex 13 asettaa raamit sille, kenellä on oikeus osallistua onnettomuuden tutkintaan. Tutkijaryhmin ei pääse ilmoittautumalla ja kyselemällä, että onko nyt sopiva hetki näyttää ilmailuosaamistaan? Trafissa tämä tietenkin tiedetään, mutta mikäpä voittaisi oman kuvan etusivulla?

Euroopassa on huonosti tai puutteellisesti operoiduissa lentotyölennoissa menetetty lähes sama määrä ihmishenkiä viimeisen muutaman vuoden aikana kuin nyt EgyptAirin tapauksessa. Suomikaan ei ole näiltä onnettomuuksilta välttynyt. Trafin vastaus ongelmaan ovat olleet 80-luvulta kopioitu laatuympyrä, jorinat yhteisöllisyydestä, jäsenyyksistä, muutaman vuoden työn alla ollut kopio yhden laskuvarjokerhon toimintaohjeesta ja lentokoneen päällikön vastuun korostaminen.

Yllämainituista ensimmäiset ovat luonnollisesti riskitöntä palkkaa nauttivien työryhmien vetäjien virkamiestyön normaaleja, valjuja ja substanssiköyhiä tuloksia. Yhden lentäjän vastuun peräänkuuluttaminen niin onnettomuuksien estämiseksi kuin syiden löytämiseksi kuuluu 80-luvulle. Tällaisessa tilanteessa on tietysti kiva kääntää katseensa Välimerelle. Ja saada oma kuva lehteen.